Často kladené otázky / FAQ

Jste cestovní kancelář?

Ne. Nepořádáme zájezdy ve smyslu zákona č. 159/1999 Sb. Za značkou Zirhamia stojí různí průvodci, nezávislé cestovní agentury, které poskytují své služby jako OSVČ dle živnostenského zákona – živnost volná,  „Provozování cestovní agentury a průvodcovská činnost v oblasti cestovního ruchu”.

Nemáme rádi organizované zájezdy, kdy všechno je nalajnované od A až do Z, chceme s vámi zažít na cestách dobrodružství, nechceme se držet zajetého harmonogramu, ale cestovat flexibilně. Tudíž zájezdy nemůžeme z tohoto hlediska sestavit.

Pod pojmem expedice ve stylu Zirhamia si představte poskytnutí průvodcovských služeb, které jsou sdíleny účastníky expedice. Všechny ostatní cestovní služby typu doprava, strava, ubytování si zajišťují účastníci sami na místě. Průvodci mohou dávat doporučení.

Jste pojištěni proti úpadku?

Ne, protože ani jeden z průvodců (cestovní agentury) neorganizuje zájezdy ve smyslu zákona159/1999 Sb. Cestovní agentury nejsou povinny podle zákona být pojištěny proti úpadku. Veškeré výdaje v cílové zemi během expedice tj. ubytování, transport, strava, vstupenky atd. si každý účastník platí sám. Požadujeme pouze zálohu za průvodcovské služby. Pokud budete chtít, jedna z agentur vám zajistí i dopravu do cílové destinace, není to však podmínkou pro účast na expedici. V tomto případě budete mít všechny jízdenky/letenky k dispozici ještě před odjezdem.

Upřímně řečeno, neumíme si představit situaci, ve které bychom vyhlásili bankrot tj. „úpadek“, protože ke své činnosti dluhy nepotřebujeme.

Jaké slevy nabízíte?

Od základní ceny za účast na expedici můžete uplatnit následující slevy:

  • 5 % při přihlášení dvou a více účastníků najednou pro každého ze skupinky přihlášených,
  • 7 % pro studenty, kteří to doloží studentskou kartou či průkazem,
  • 10% pro loajální účastníky, kteří s námi již na expedici byli.

Slevy nelze kombinovat. Pro účastníky, kteří platí svoji účast přes benefitní program Benefit Plus slevy neplatí.

Zajišťujete cestovní pojištění?

Každý účastník si jej povinně zařízuje sám. My doporučujeme cestovní pojištění BUPA Global Travel, které sami používáme, protože je zkrátka nejlepší.

Jaké jsou požadavky kladené na účastníky expedic?

  • je společenský, rád komunikuje a přeje si navázat kontakt s místními obyvateli
  • je ohleduplný k ostatním členům expedice a respektuje pokyny průvodce
  • rád poznává nová místa a cizí kultury
  • chce se stravovat tam, kde místní
  • nepotřebuje ke spokojenosti 4* hotel, ale dobře se vyspí na karimatce
  • je samostatný a má běžnou fyzickou kondici (schopnost ujít denně, i na horách, 20 km s 15 kg batohem)
  • preferuje kvalitu před kvantitou (ve smyslu návštěvy méně míst, zato déle a intenzivněji)

Nechceme, aby se našich expedic účastnili různí psychopaté a další individua, která se neumí chovat. Nechceme brát na expedici kohokoliv jen za cenu vidiny ekonomického prospěchu. Z důvodu ochrany všech normálních účastníků jsme ve smluvních podmínkách k průvodcovským službám definovali bod 4.2.: „Průvodce má rovněž právo odstoupit od smlouvy kdykoliv během poskytování průvodcovských služeb, jestliže klient nedodrží povinnost podle smlouvy, zejména bude-li permanentně vykazovat známky sociální nepřizpůsobivosti a bezohlednosti vůči průvodci nebo ostatním klientům. Klient v tom případě nemá nárok na vrácení sjednané ceny průvodcovských služeb.“

Co je prohlášení účastníka?

Každý účastník expedice povinně podepisuje tzv. prohlášení účastníka, které víceméně shrnuje hlavní body průvodcovských podmínek (které bohužel ne všichni čtou) tj. že má dobrou fyzickou a psychickou kondici, že se účastní expedice na vlastní nebezpečí a odpovědnost a že nebude „dělat problémy“ jiným účastníkům :-). Celé znění prohlášení najdete ZDE.

Co je zahrnuto v ceně expedic?

V ceně expedic jsou zahrnuty pouze průvodcovské služby, jinými slovy vaše účast na expedici (zajišťuje každý jednotlivý průvodce zvlášť). Ostatní věci jako místní doprava, strava, ubytování, vstupenky se řeší na místě a každý účastník si je platí sám. Orientační ceny místních výdajů jsou vždy podrobně rozepsané v popisu konkrétní expedice. Jak se klient dopraví do cílové destinace je na něm, my mu rádi dáme doporučení.

Proč u některých expedic nejsou uvedené přesné termíny?

Jsme flexibilní i v časovém ohledu. Pokud se zájemce rozhodne jet do jisté země s námi, nezávazně se k účasti na expedici přihlásí a sdělí nám nejvhodnější termín v rámci indikovaného období, kdy by chtěl vycestovat, příp. kdy vycestovat určitě nemůže. Jakmile se k účasti přihlásí minimální počet zájemců, poskládáme termín tak, abychom vyhověli všem, resp. většině zájemcům a nakoupili i relativně levné letenky. Přesný termín poté zveřejníme na stránkách jednotlivých expedic.

Jak definujete expedici?

Expedici definujeme jako poskytnutí vícedenních průvodcovských služeb, které jsou společně sdíleny účastníky expedice, tj. pokud si objednáváte účast na expedici, objednáváte si naše průvodcovské služby.

Je možné délku expedic individuálně pozměnit?

Expedice většinou pořádáme v délce 2 – 3 týdnů. U vzdálenějších expedic se přikláníme k délce 3 týdnů, abyste si danou destinaci aspoň trochu užili. Nicméně, pokud se můžete uvolnit od svých povinností pouze na 2 týdny, nepředstavuje to závažný problém…prostě se po dvou týdnech odloučíte a dopravíte se sami na letiště, opravdu to není nic komplikovaného, řekneme vám jak na to.

U expedic na míru se délka expedic stanovuje podle individuálních požadavků skupiny.

Jsou služby typu ubytování nebo místní doprava během expedice zajištěny předem?

Nejsou, a to z více důvodů. Za prvé, nechceme poskytovat kombinaci služeb, jelikož by to mělo právní důsledky (např. nutnost založit cestovní kancelář, nutnost být pojištěn proti úpadku, atd.). Za druhé, naše hlavní motto zní „Dobrodružství“ a to zažijete pouze tehdy, když nebude všechno zorganizované a zajištěné předem. Ano, je to jiný koncept cestování, než na který jste zvyklí od zájezdů CK. Nicméně, jakožto zkušení cestovatelé víme, že řešit ubytování nebo dopravu na místě nepředstavuje vážný problém, neboť se snažíme jezdit mimo hlavní turistickou sezónu, v malých skupinkách a do exotických zemí, kde vám tzv. „nahaněči“ krásně pomůžou, musíte jenom vědět jak s nimi jednat. Také, v mnoha zemích máme kontakty, na které se můžeme spolehnout. Všechny tyto ostatní služby si hradí účastníci na místě (u každé expedice je uveden odhad výdajů).

Jaké typy ubytování během expedice mám očekávat?

Naše expedice jsou zaměřeny spíše nízkonakladově, takže očekávejte různé hostely, turistické ubytovny, rodinné penziony, bungalovy, vesnické chatrče, byty a domy místních obyvatel, dále spaní na rozložených matracích, v houpací síti, v dopravních prostředcích během nočních přejezdů a při outdoorových expedicích také ve stanech a spaní pod širákem. Pokud cena za ubytování bude dobrá, nebráníme se ani vícehvězdičkovým hotelům :-). Očekává se, že ubytování a pokoje se budou sdílet mezi účastníky expedice (někdy se sdílí i velká postel). Nicméně, v některých místech, pokud to situace a místní podmínky dovolí, si budou moci účastníci vybrat ubytování podle svých představ, tj. někdo zvolí levnou ubytovnu, a někdo se půjde ubytovat do poblízkého 5-hvězdičkového hotelu se vším  pohodlím. Jelikož se ubytování řeší na místě, člen expedice si musí být vědom rizika, i když nepatrného, že v určité lokalitě nebude ubytování  k nalezení. Jak se taková situace řeší, vám řekneme, až vznikne. Ať žije dobrodružství!

Proč u expedic nemáte popsaný podrobný program, jako to bývá u zájezdů CK?

U každé z expedic zmiňujeme pouze několik stěžejních destinací, o kterých jsme přesvědčeni, že stojí za to, a které v průběhu expedice navštívíme. Neznamená to však, že navštívíme pouze tyto destinace. Každého účastníka zajímá něco jiného, a proto se na místě společně demokraticky dohodneme, jak naložíme se zbytkem volného času.

Jaký je váš průvodcovský styl?

Následování za deštníkem od nás opravdu nečekejte a sáhodlouhé vyprávění o historii také ne. Smyslem expedice není vyprávět o tom, co jsme si doma nastudovali z knížek. Smyslem expedice, a tedy i našich průvodcovských služeb, je společně objevovat a zprostředkovat účastníkům expedice zajímavá a autentická místa a průběžně jim předávat ty nejlepší cestovatelské rady a zkušenosti. Naši průvodci jsou ostřílení cestovatelé a dokáží se zorientovat kdekoliv na světě, nemusí tak být pravidlem, že průvodce danou destinaci již předtím navštívil.

Jaká je náročnost expedic?

Rozlišujeme 3 stupně, tzv. pohodičku, střední náročnost a vysokou. Pohodička však neznamená permanentní ležení u pláže a popíjení koktejlu, ale aktivní cestování s přestávkami. I pro tuto náročnost musí být člověk psychicky a fyzicky fit. V případě střední náročnosti se očekává, že cestování v cílové destinaci nebude snadné a členové expedice se budou muset spokojit s menším komfortem. Vysoká náročnost je jen pro otřelé a zkušené cestovatele, prostě dobroduhy.

Jsou expedice věkově omezeny?

Nejsou, platí pravidla „vlastnosti cestovatele“ popsaná výše, všechny věkové kategorie jsou vítány.

Jak je postaráno o bezpečnost a zdraví během cesty?

Bezpečnost má vždy nejvyšší prioritu. V případě zdravotních potíží některého z účastníků budeme řešit věci operativně podle situace. Nicméně, v případě závažných zdravotních potíží některého z účastníků se ostatní budou muset smířit s tím, že se program možná změní, tj.  „nikoho nenecháme ve štychu.“ Naši průvodci jsou absolventi pravděpodobně nejkvalitnějšího kurzu první pomoci v ČR – „SHOCK kurz pro odlehlá místa„. Navíc, budeme mít vždy u sebe výborně vybavenou lékarničku, tudíž tato starost vám odpadá a taky ušetříte 1000 – 2000Kč.

Je potřeba se očkovat?

Většinou cestujeme do exotických zemí, do kterých se obecně doporučuje jet s tzv. očkovacím základem, tj. očkováním proti bříšnímu tyfu, žloutence A a B. Kdo má citlivý žadulek,  může se nechat očkovat proti choleře, což obecně slouží jako prevence proti gastro potížím. U některých expedic se může vyžadovat očkování proti žluté zimnici, vzteklině či mít zařízenou vhodnou antimalarickou profilaxi. Doporučujeme navštívit infekční oddělení jakékoliv nemocnice, kde očkování bude levnější než v soukromých centrech.

Jak vypadá příprava na expedici?

Každý účastník expedice dostane od nás několik e-mailů s podrobnostmi, jak se na expedici připravit, co si sbalit, jak získat vízum, proti čemu se očkovat, atd.

Kde najdu všeobecné obchodní a smluvní podmínky?

Všeobecné obchodní podmínky pro zařízení a zprostředkování dopravy, letenek, víz, cestovního pojištění cestovní agenturou Ing. Jan Miřacký najdete zde, pro CA Ing. Jerzy Szurman zde, pro společnost SUREMAN CONSULTING s.r.o. zde.
Smluvní podmínky k poskytovaným průvodcovským službám najdete zde.

V případě, že dojde mezi námi ke spotřebitelskému sporu vyplývajícího ze smlouvy o poskytování služeb, který se nepodaří vyřešit vzájemnou dohodou, můžete podat návrh na mimosoudní řešení takového sporu určenému subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, kterým je Česká obchodní inspekce, Ústřední inspektorát – oddělení ADR, Štěpánská 15, 120 00 Praha 2, adr.coi.cz

Nenašli jste tu odpověď na svou otázku?

Napište nám a my Vám vše rádi zodpovíme.